Musings on Japanese and Ryukyu Budo
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I have said it before and I will say it again. There is no ONE Code of Bushido! So despite all the "bullshido" you see on the net - trust me - it does not exists! I looked and searched for years! OH, I live in Japan so looking and search is pretty easy! Amidst the rich lines of Japanese myth and history, the concept of Bushidō emerges as a multifaceted term; each facet imbued with its unique cultural significance. While popular belief often simplifies Bushidō as a uniform code followed by all samurai, a deeper exploration reveals a more complex reality. As Alex Bennett's research elucidates, Bushidō is not a singular, rigid set of principles but a diverse collection of codes that evolved uniquely within each clan, each with its distinct characteristics. When fully understood, this diversity enlightens us about the rich complexity of Japanese history and culture. Bushidō, often translated as the "way of the warrior", initially emerged during the Kamakura period (1185–1333). It was more of a loose assemblage of values than a rigid, codified system. Far from being a universal code, it was subject to the profound influence of regional customs, clan traditions, and the shifting tides of historical events. Bennett's research sheds light on this variability and challenges the oversimplified notion of a single Bushidō code, highlighting the significant impact of these factors on Japanese history and culture. As Bennett highlights, one striking example of the diversity within 'Bushidō' is the contrast between the Takeda and Tokugawa clans' codes. Under Takeda Shingen's leadership, the Takeda clan's 'Bushidō' was centred on military prowess and the warrior's role in battle, characterised by a fierce commitment to combat excellence and strategic insight. In contrast, the Tokugawa shogunate, ruling during the Edo period (1603–1868), prioritised stability and governance over martial skill, incorporating Confucian principles into their 'Bushidō'. Another significant divergence is seen in the 'Bushidō' of the Oda clan versus that of the Uesugi clan. Oda Nobunaga, known for his ambitious unification efforts during the Sengoku period, had a code heavily influenced by pragmatic considerations and a ruthless approach to achieving his goals. His 'Bushidō' was flexible and adapted to the exigencies of warfare and political manoeuvring. Conversely, Uesugi Kenshin's 'Bushidō' was deeply rooted in a more romantic and honour-bound approach, strongly emphasising personal honour and ethical conduct, reflecting his values and regional influences. Bennett's exploration also uncovers the evolution of Bushidō over time. By the Edo period, Bushidō became more formalised and influenced by Neo-Confucian philosophy, shifting away from its earlier, more fluid nature. With intriguing twists and turns, this evolution reflects how Bushidō adapted to changing social and political landscapes, demonstrating its lack of a singular, unchanging essence. In summary, the notion of a single, unifying Code of Bushidō is a misconception. As Bennett's research reveals, the reality is that Bushidō was, and remains a dynamic and multifaceted concept. It evolved and was interpreted differently by various clans, each adapting it to their needs and circumstances. Understanding this complexity enriches our appreciation of Japanese history and dispels the oversimplified narratives that have long dominated popular culture. More importantly, it underscores the diversity and richness of Japanese culture and the need to approach it with a nuanced understanding. Thus, the next time one hears of the "Bushidō code", it is essential to remember that it is not a one-size-fits-all garment but rather a cobbled road of diverse and evolving ideals. 日本の歴史の豊かなタペストリーの中で、武士道という概念は、多面的な用語として浮かび上がり、それぞれの側面が独自の文化的意義を持っています。一般的な認識では、武士道はすべての侍が従った統一された規範であると簡略化されがちですが、より深く探ると、より複雑な現実が浮かび上がってきます。アレックス・ベネットの研究によると、武士道は単一の厳格な原則ではなく、それぞれの氏族内で独自に進化した多様な規範の集合体であることが明らかになっています。 武士道は「武士の道」としてしばしば訳されますが、これは鎌倉時代(1185年〜1333年)に最初に登場しました。それは厳密な制度化されたシステムというよりも、むしろ価値観のゆるやかな集合体でした。普遍的な規範というよりも、地域の習慣、氏族の伝統、歴史的な出来事に左右されていました。ベネットの研究は、この多様性に光を当て、単一の武士道規範という誤った認識に挑戦しています。 ベネットが強調するように、武士道の多様性の顕著な例の一つとして、武田氏と徳川氏の規範の対比があります。武田信玄の指導の下で、武田氏の武士道は軍事的な腕前と戦場での武士の役割に焦点を当て、戦闘技術の卓越性と戦略的洞察への激しい献身が特徴でした。一方、江戸時代(1603年〜1868年)に支配した徳川幕府は、武術よりも安定と統治を優先し、儒教の原則を取り入れた武士道を持っていました。 また、織田氏と上杉氏の武士道の大きな違いも見られます。戦国時代に野心的な統一を目指した織田信長は、現実的な考慮に影響された規範を持ち、目標を達成するための冷酷なアプローチを取りました。彼の武士道は柔軟で、戦争や政治的駆け引きの要請に適応していました。対照的に、上杉謙信の武士道は、より浪漫的で名誉に重きを置いたアプローチに根ざしており、個人的な名誉と倫理的行動を強調していました。 さらに、ベネットの探求は、武士道の時間と共に進化していく様子も明らかにしています。江戸時代までに、武士道はより制度化され、儒教哲学の影響を受け、初期のより流動的な性質から離れていきました。この進化は、武士道が社会的および政治的な風景の変化にどのように適応したかを反映しており、それが単一の不変の本質を持っていないことを示しています。 まとめると、単一の統一された武士道規範という考え方は誤解です。ベネットの研究が示すように、武士道は動的で多面的な概念であり、それぞれの氏族が自分たちのニーズや状況に合わせて進化させ、解釈してきたものです。この複雑さを理解することで、日本の歴史への理解が深まり、長い間大衆文化を支配してきた単純化された物語が払拭されます。そのため、次に「武士道規範」について耳にする時は、それが万人に適した一つの規範ではなく、多様で進化し続ける理想の寄せ集めであることを忘れないようにしましょう。 Okinawan and Japanese Budo
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James M. HatchInternational Educator who happens to be passionate about Chito Ryu Karate. Born in Ireland, educated in Canada, matured in Japan Archives
November 2024
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